Föreningen Himlen Är Överskattad
Org nr:802476-0780

Verksamhetsberättelse 1 oktober 2021–30 september 2022

Om föreningen
Föreningen Himlen Är Överskattad initierades av Lina Baldenäs som själv var drabbad av malignt melanom. Samtidigt som hon under 4 års kämpande mot sjukdomen, gjorde hon också en stor insats i att driva frågan om cancersjukas rättigheter. Lina gick bort den 18.e maj 2014 och lämnade oss kvar med en enorm saknad. Styrelsen arbetar för att föra Linas vision vidare.

Himlen är Överskattad är en ideell förening som startades 1 oktober 2013. Föreningens syfte är genom tillverkning och försäljning av bl.a armband, mössor och pins, samla in pengar och fördela dessa vidare till cancerdrabbade och deras anhöriga. Pengarna delas ut i form av stipendier i syfte att underlätta vardagen för människor som på olika behöver ekonomiskt stöd på grund av de konsekvenser som en cancersjukdom kan leda till.

Vid årsmötet i november 2021 valdes Lena Rundberg till ordförande(lår),Christina Wennberg vice ordförande 2 år, Maud Sundström sekreterare 2 år, suppleanter AnnKatrin Björklund 2 år, Marie Johansson 1 år, Berit Johansson ledamot 1 år . Carolina Dunger till revisor 1 år. Föreningens valberedning är styrelsen tillsammans.
Det finns ett nätverk genom föreningens två facebooks sidor. En sida fungerar som stöd och diskussionsforum för styrelsen och huvudsida för föreningen har 3600 följare. Föreningen har även ett instagram konto, 242 personer följer oss där.

Verksamhet under året
Under året har föreningen samlat in 53 560:- och 54 st stipendier har delats ut för totalt 54 000:-. Sedan starten har 801 250:- delats ut. Föreningen har samlat in pengar genom att sälja pins, mössor, muggar, solhattar, svartaband, t-shirts och armband som vi pärlar. Beställningar görs via mail och via webshopen på hemsidan

www.himlenaroverskattad.se men den största försäljningen görs genom våra askar på olika försäljningsställen.